انتقاد شدید رسول جعفریان از اظهارات امام جمعه بیرجند
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۲۹۸۵۰
دکتر رسول جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران به انتشار کلیپی از امام جمعه بیرجند که دران به استناد یک تقویم، پیشگوییهایی را برای ماههای آینده میکند واکنش نشان داد.
جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت:
روزی نیست که کلیپی از افاضات شگفت و عقب مانده برخی از سنتیها ناآشنا با وضع عقل و علم در فرهنگ اصیل دینی و تمدن بشری، بویژه عصر حاضر، اسباب خجلت وسرافکندی متدینان نشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نمونه آن سخنان اخیر یک روحانی در باره احکام نجومی یا همان تنجیم و پیشگوییهای نجومی است. باید گفت: این قبیل پیشگوییهای نجومی، داستان کهنه بشر در همه فرهنگهاست، روزگاری که جهل بر بشر غلبه داشت و مجبور بود آینده پژوهی خود را با حرکات افلاک کشف کند.
تنجیم امری است که اسلام، با آن درافتاد، اما قدرت و قوت آن و فشاری که از دیگر فرهنگهای هندی و ایرانی و یونانی بر فرهنگ اسلامی وارد شد، سبب شد تا شبه دانش احکام نجومی (تنجیم) بر مسلمانان تحمیل شود. علائق سیاسی سلاطین از یک طرف، نفوذ افکار عوامی از سوی دیگر در عالمی که علم سخنی برای گفتن نداشت، و نیاز روزانه مردم به این امور، سبب رواج بیشتر و بیشتر آنها شد، به طوری که ریشه کنی آنها در دنیای سنتی ممکن نشد.
به طور کلی میتوان گفت، در این زمینه مسلمانان دو گروه شدند: ساده اندیشان زود باور که این مطالب را قبول میکردند و عمده آن در اثر جهل و نادانی با نظامات عالم بود، به خصوص در آن روزگار که ابزار آلات شناخت آسمانها وجود نداشت. دسته دوم، عالمان عاقل که با این شبه دانش در افتادند و کتابها نوشتند.
دانشمند شیعی برجستهای مانند سید مرتضی (متوفای ۴۳۶) چنان به تمسخر این اندیشههای پیشگویانه پرداخته که آدمی در شگفتی میماند. او میگوید دست مردم تقویمهایی است که بر اساس نسبت میان افلاک، به پیشگویی و بیان سعد و نحس پرداخته اند. سید مرتضی که اندکی بیش از هزار سال پیش میزیسته میگوید که او ذرهای به این مسائل باور ندارد. او پیشگویان منجم را مورد تمسخر قرار میدهد که به رغم این همه حرفها، در امور زندگی خودشان، ذرهای بر دیگران برتری وشرایط بهتری ندارند و این بخاطر آن است که پیشگوییهای آنها، جز به اتفاق به جایی نمیرسد و الا خودشان برای خودشان فکری میکردند. او میگوید که هیچ گاه از این تقویمهای پیشگویانه استفاده نمیکند.
البته که عالمان ساده اندیشی هم بودند که مثل سلاطین که دلبستگی به این منجمان و پیشگویان داشتند، آنها را کم و بیش باور میکردند. این در حالی است که عالمان عاقل، همیشه با این قبیل اظهارت، مخالف بودند و هم استدلالهای دینی میآوردند و هم درک میکردند که این امور، به هیچ وسیلهای قابل اثبات نیست.
ابن میثم عالم بزرگ شیعی قرن هفتم، پنبه احکام نجومی را به روشنی میزند.
میرداماد دانشمند بزرگ شیعه در دوره صفوی نوشت که این قبیل احکام نجومی به هیچ روی قابل اثبات نیست و برای همین حکمای اسلامی آنها را رد کرده اند.
پیش از او محقق کرکی، رسما در جامع المقاصد نوشت که همه این احکام نجومی کذب است و قابل اعتماد نیست.
ملاخلیل قزوینی عالم بزرگ صفوی، نه تنها به احکام نجومی که به هیچ روی به سعد و نحس روزها هم باور نداشت و میگفت، در تمام زندگیش عکس آنها عمل کرده و اتفاقی هم نیفتاده است.
علامه مجلسی هم بیشتر روایاتی را جواز نگارش تقویمهای مزبورا توصیه میکند، ضعیف و بی اعتبار دانسته است.
و، اما همه این داستانها، تا وقتی بود که نجوم جدید نیامده بود، و این افلاک هفتگانه یا نه گانه، برای بشر امری پیچیده بود و بر اساس افکار دوران اساطیری و بین النهرینی و هندی قدیم بشر، هر سیارهای را مظهر احساسی و طبعی میدانستند. و، اما پس از کشف آسمان، روشن شد که غالب دعاوی بیهوده قدما، حتی آنچه بسیاری از حکما گفته بودند، بی پایه است.
شگفت که بیش از یک صدو پنجاه سال قبل، ناصرالدین شاه هم متوجه این امر شد و با مشورت نجم الدوله دستور داد دیگر تقویمهای پیشگویانه منتشر نشود، اما فریاد عدهای به آسمان رفت و باز نشر آنها ادامه یافت.
در این اواخر، دیگر عقب ماندهترین نمونه، همین تقویمهای سنتی بود که آن مرحوم منتشر میکرد و آخرین بقایای فسیلهای کهنه که باز این آقا درچنین مقام و منصبی از آنها آن هم برای یک هدف سیاسی استفاده کرده است.
مع الاسف اندیشههای پوسیده قدیمی در این زمینه، و برخی از زمینههای مشابه، همچنان در لایههای مختلف جامعه ما وجود دارد، اما تأسف از نفوذ آنها در بین کسانی است که مدیریت بخشی از جامعه را دارند و میخواهند بصیرت افزایی هم داشته باشند. تا وقتی عوامی گری میان ما هست، عدهای به راحتی میتوانند با این اظهارات، آنها را قانع کنند، و، اما خدا وکیلی، دین خیلی مظلوم است که این طور زیر دست و پای این قبیل سخنان بی پایه، مورد اهانت قرار گیرد. البته کسانی آن گفتهها را به پای دین بگذارند، نگاه و قضاوتشان منصفانه نخواهد بود.
شک نکنیم که در این اوضاع وانفسا که تردید بخش عظیمی از مردم و بویژه نسل جدید ما را گرفته، این قبیل اظهارات نقش مکمل را بازی میکند. اگر قرار است با تفکرات شاه سلطان حسینی که نمونه اش ترویج افکار ساده اندیشانه و اخباری است مبارزه شود، این بخش از بخشهای دیگر، اولویت دارد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: رسول جعفریان امام جمعه بیرجند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۲۹۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد از سکوت مدعیان حقوق بشر از کشتار زنان و کودکان در غزه
امام جمعه ایلام به ادامه دار بودن کودککشی و قتلعام زنان و کودکان غزه توسط اسرائیل غاصب اشاره داشت و گفت:مدعیان حقوق بشر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم جانیان کودک کش را زیر چتر حمایتی خود قرار دادهاند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، حجتالاسلام والمسلمین الهنور کریمیتبار در خطبههای این هفته نماز جمعه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) شهر ایلام با اشاره به سالگرد شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: آن حضرت و پدر بزرگوارش امام باقر (ع) در فرصتی که پیدا کردند، تبیینکننده معارف الهی بودند.
امام جمعه ایلام با بیان اینکه همه ما مدیون مجاهدتهای علمی و رهنمودهای آن حضرت هستیم، افزود: امروز باید تمام توان خود را برای قدردانی از مجاهدت های امام معصوم با شرکت در مراسم بزرگداشتشان بهکار بگیریم.
خطیب نماز جمعه ایلام با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از معلمان تصریح کرد: ایشان در این دیدار فرمودند که آموزشوپرورش بهخاطر اینکه پرورشدهنده منابع انسانی است وزارتخانه در عرض سایر وزارتخانهها نیست، بلکه مقام جدایی دارد.
وی به ادامهدار بودن کودککشی و قتلعام زنان و کودکان غزه توسط اسرائیل غاصب اشاره داشت و اضافه کرد: مدعیان حقوق بشر بهصورت مستقیم و غیرمستقیم جانیان کودک کش را زیر چتر حمایتی خود قرار دادهاند؛ آمریکا از قدرت ظالمانه وتو استفاده کرد و اجازه نداد تا کشور مسلمان فلسطین که در سازمان ملل به عنوان عضوی از این سازمان مطرح شده بود، پذیرفته شود.
امام جمعه ایلام در ادامه به حمایت کنگره آمریکا از رژیم اسرائیل اشاره داشت و تاکید کرد: وقتیکه دادگاه لاهه بحث جنایتهای اسرائیل را بررسی میکند کنگره آمریکا تهدید میکند اگر بخواهید اسرائیل را محکوم کنید، با شما برخورد قاطع خواهد شد.
وی با اشاره به رویه آشکار استکبار جهانی در کنگره آمریکا مبنی بر تصویب اینکه یهودیستیزی ممنوع است، خاطرنشان کرد: اما منظور آنها از یهودیستیزی این است که هیچ شهروند آنان در هیچ جای کشورشان نگوید جنگ علیه غزه را متوقف کنید و هر شعاری به نفع فلسطین مساوی با یهودیستیزی و مجازات آتش شدید دارد.
خطیب نماز جمعه ایلام با تاکید بر اینکه زمانی تنها در کشور ما شعار مرگ بر اسرائیل طنینانداز میشد، ادامه داد: اما امروز این شعار با زبان فارسی در دانشگاههای آمریکا مطرح میشود که این مهم نشان از صدور فرهنگ انقلاب جمهوری ایران اسلامی برای مبارزه با استکبار جهانی و به نفع مردم فلسطین است.
وی به قانون خشن حمایت از پلیس در آمریکا اشاره داشت و گفت: با هر حرکت اضافی فرد در برابر پلیس، مورد ضرب گلوله قرار گرفته و خونش پایمال میشود که با این وضعیت هیچکسی جرأت دفاع از خود را در برابر پلیس ندارد.
امام جمعه ایلام در ادامه به رجزخوانی برخیها در اغتشاشات پیشآمده در کشورمان مبنی بر تهاجم به حافظان امنیت گفت: اما امروز آنها در برابر قتلعام هزاران زن و کودک در غزه سکوت کردهاند، آیا زن، زندگی، آزادی در غزه کاربرد ندارد، چشمان آنان کور و گوشهای آنها کر شده و دم از حقوق بشر و حقوق مظلوم نمیزنند.
کریمیتبار این برخورد دوگانه برای شناخت پیادهنظام دشمن در داخل کشور و قلم به مزد که برای استکبار جهانی تلاش میکردهاند کافی است، عوامل دشمن در داخل کشور بدانند که منفورترین انسانها در کشور ما خودباختههای خودفروختهای هستند که زبان و قلم آنها با اشاره موساد و سیا برای آنان کار میکند.
وی به بازگشت پیکر مطهر سردار بسیجی شهید "محمد شفیع فیضیزاده"بعد از 41 سال اشاره داشت و گفت: مشیت الهی این است که شهدای جاویدالاثری که در مهمانی الهی متنعم هستند، هر از چند گاهی ما را به مهمانی خود مفتخر کنند، تا قدردان ایثار و هدفی که جانشان را نثار آن کردهاند و همچنین خانوادههای مکرمشان باشیم.
امام جمعه ایلام در پایان با تبریک و تسلیت به خانوادههای مکرم این شهید، فرزندان و خانواده مکرم و همرزمانشان، از همه مردم استان برای حضور در تشییع پیکر پاک این شهید دعوت کرد.
انتهای پیام/180/.